maandag 3 maart 2014

Ergonomie - Ergonomics

De 'Phoenix' is klaar...en ik..heb last van mijn arm! Een terugkerend euvel hoor, niks bijzonders. Ik hoor van veel quilters van dit soort kwalen: nek, schouders, armen, 'frozen shoulders' etc. etc. Het kan een pijnlijke bijkomstigheid van het quilten zijn - nou ja, veelvuldig quilten dan. De oplossing? Rust en een goede werkhouding (ergonomie dus). Rust...dát wordt lastig als verslaafd quilter. Dus dan maar meer letten op de ergonomie en de schade binnen de perken zien te houden. 
Ik merkte dat ik, als ik achter de naaimachine zit, mijn armen te hoog moet houden. De eettafel waar ik aan werk is, met de machine er boven op, eigenlijk 10 centimeter te hoog. Dat geeft een permanente spanning op de schouders en is dus niet verstandig. 
Dit is ideale werkhouding: alle delen van het lichaam zijn in een rechte hoek ten opzichte van elkaar.
Manlief, meteen in de startblokken met z'n decoupeerzaag, is aan de slag gegaan:


Hij heeft een plankje onder de tafel gemonteerd en kijk: de naaimachine is op gelijke hoogte als het werkblad. Met een verstelbare kruk kan ik nu op de goede hoogte gaan zitten. Er zijn overigens ook speciale inklapbare naaitafels op de juiste werkhoogte te koop (Elly Prins).

Niet alleen het naaien achter de naaimachine is een aanslag op je lijf, ook het snijden. Ik geef regelmatig les en zie hoe mensen zo af en toe met gevaar voor eigen leven hun lapjes snijden. 
De hoogte van de snijtafel is belangrijk, maar ook de hoek waaronder je snijdt. Het beste is:  staand, vanuit je schouder, recht naar voren. Dus niet: om een hoekje, of heen en weer...
Om dat te vergemakkelijken is er - jawel! - de ronde snijmat! Ik kan het niet beter laten zien dan met dit

Het kost wat - maar dan heb je wat! Goed materiaal is het halve werk. Zorg dus ook voor een scherp mes, en vervang het regelmatig. 

Deze mat is verkrijgbaar bij Den Haan & Wagenmakers en Petra Prins Patchwork.
En mijn arm...hmm, ik hoop dat dat snel beter wordt!

The story above is about ergonomics. My quilt is finished and my arm hurts. I found out that my sewing machine was placed to high. My husband helped me out and my machine is now on a better level. Cutting is also an important thing to pay attention to when you do it often. This rotary cutting mat is a big help, as you can see on the movie. We sell these in 'Den Haan & Wagenmakers' shop in Amsterdam and 'Petra Prins Patchwork' in Zutphen. 



4 opmerkingen:

Annelies zei

Nu ik bij de fysio loop krijg ik nog meer tips. Wat dacht je van een balanskussen. Dat maakt dat je niet de hele tijd in dezelfde werkhouding kunt zitten.
Verder, en dat kan heel pijnlijk zijn vrees ik, rug- en bovenarm versterkende oefeningen.

sylvia zei

Dat hoop ik ook voor je, dat je snel herstelt! Maar jij snijdt dan ook wel heel veel, natuurlijk, met de winkel erbij.
Ik heb de achterkant ( als je er voor zit, dus) van de naaimachien op een plankje van anderhalve cm staan, daardoor kantelt je machien waardoor je meteen op je werk kijkt.....hum, lastig uit te leggen!
Groetjes, Sylvia
ps leuke film,ik mis
de -- ster......;)

Phyllis zei

Een voormalig werkgever heeft mij ooit eens het plezier gedaan (toen ik ook last begon te krijgen van rsi verschijnselen) om een mensendieck therapeut mijn werkhouding na te laten kijken op kantoor. En inderdaad, alles moest in een hoek van 90 graden, dus pakken kopieerpapier onder het beeldscherm, stoel omhoog, voetensteun (ben niet zo lang) etc. Maar het hielp wel! Heb er veel van geleerd. Wat super dat je man je nu kan helpen! Heel veel sterkte ermee, hoop dat het snel beter gaat.

Marina Brito de Campos zei

Goed idee om je machine te laten zakken. Als "frozen shoulders"-ervaringsdeskundige weet ik inmiddels dat het ook heeeel goed is om af en toe helemaal niets te doen en de armen op kussens te laten rusten. Daarna ben je weer als nieuw!
Beterschap, Marina.